Home
 
Open Office 1.0
Open Office 1.0 is een open-source versie van het bekende Office-pakket van Microsoft. Het programma is ook compatibel met veel van de MS-formaten. Ik heb zelf met succes Open Office geïnstalleerd en zal in deze handleiding uitleggen hoe dat in zijn werk gaat.

Tip
: Het is belangrijk dat u Java VM-ondersteuning heeft in Linux. Als u de Java Runtime Environment nog niet heeft kunt u mijn handleiding hierover hier lezen.

We moeten eerst hier het programma downloaden (het is mogelijk dat u alleen via een ftp-programma toegang heeft tot hun server). Ga vervolgens naar yellowdog, software, openoffice. Het programma waar het om draait is 'OOo_1.0.0_LinuxPPC_install_en-US.tar.gz. Dit programma is vrij groot en voor de installatie hebben we ook veel ruimte nodig (250 Mb minimaal). De installatie bestaat uit twee delem. Allereerst installeren we de kern van het programma (dit doet de administrator of root van de box) en vervolgens moet iedere gebruiker binnen Linux zijn of haar Office activeren.
 
1. Installatie van Open Office 1.0
Allereerst gaan we het bestand wat we zojuit hebben gedownload, uitpakken en ervoor zorgen dat de root eigenaar is (of wordt) van het programma. Zet het programma ergens waar u het prettig vindt.

tar -zxf OOo_1.0.0_LinuxPPC_install_en-US.tar.gz
cd OOo_1.0.0_LinuxPPC_install_en-US
chown -R root:root ./
./install
(programma zal in /usr/local geïnstalleerd worden)

Om hem ergens anders te plaatsen kunt u het laatste commando vervangen door:

./install --prefix=/opt (ik heb dit gedaan maar ik denk dat het niks uitmaakt)
 
2. Office activeren per gebruiker
Na de eerste fase dient elke gebruiker Office zelf te installeren. Dit is vrij eenvoudig aangezien de installatie wordt meegeleverd met een GUI (Graphical User Interface), zoals bij elke grote applicatie. Hij of zij dient het setup script te laten uitvoeren.

cd OpenOffice.org1.0
./setup

Zorg ervoor dat Sun's Blackdown Java-map goed is geselekteerd. Als het hele script is uitgevoerd kan de gebruiker het programma opstarten door naar $HOME/OpenOffice.org1.0 te gaan en daar het start-script uit te voeren:

cd /home/'gebruikersnaam'/OpenOffice.org1.0
./soffice
 
3. Printer-ondersteuning
Het is nu veel makkelijker dan vroeger om te printen onder Open Office omdat er gebruik wordt gemaakt van postscript. Om de printer te installeren binnen OO is het voldende nodig:

cd /opt/OpenOffice.org1.0 (in mijn geval, u moet naar de installatie plek)
./spadmin

Dit start het "spadmin" script op. Selekteer uw printer etc. U kunt ook een keuze maken om ghostscript te gebruiken of om pdf-bestanden aan te maken in OpenOffice met behulp van ps2pdf.